Paleo / primální jídelníček v praxi

Nebudeme vám předkládat žádný teoretický vzorový jídelníček, paleo/primální strava není žádná speciální dieta, která by se striktně řídila podle nějaké konkrétní podoby jídelníčku. My víme, poslední dobou je velmi módní poskytovat bez bližšího vysvětlení nějaké verze „dietních“ jídelníčků a dokonce za to brát i peníze. Při paleo/primal stravování se sice nejí to, co je škodlivé (to jsou přibližně 2-3 druhy potravin + výrobky plné chemie), ale každý jí to, co má rád z výběru všeho ostatního. Universální jídelníček neexistuje, protože by pravděpodobně minimálně 50% čtenářů v něm něco nechutnalo. Zároveň neexistuje takový universální jídelníček, který by respektoval individuální potřeby v příjmu a výdeji energie a bílkovin, každý je může mít jiné a tím se liší i celý jídelníček. Za další, jedna věc je teorie, druhá věc je praxe. Možnosti paleo jedlíků, můžou dost ovlivňovat podobu jídelníčku. Takhle můžeme vyjmenovat ještě mnoho důvodů a končit tím, že v samotném paleo/primálním stravování existují do jisté míry rozdíly mezi tím, co strávníci jedí. V rámci těchto rozdílů se však nebavíme na téma, co je a není zdravé, ale co je zdravé a co ještě zdravější anebo co se ještě může považovat za zdravé.

V zásadě je nejdůležitější první krok a tím je zbavení se závislosti na sacharidech a mouce. To znamená ovládnout opravdové abstinenční příznaky (trvá to minimálně 3 týdny až 1 měsíc někdy i o něco déle), a opravdu se od této závislosti oprostit. Nejen, že tím získáte nezávislost a zdraví, ale zároveň vás nebude každé 2-3 hodiny prohánět hlad, který je provokován konzumací škrobů a sacharidů včetně mouky. Jinými slovy, váš den může být naplněn jinými činnostmi než šmejděním ve špajzu. Pak můžete začít poslouchat vlastní tělo, co chce víc, třeba jestli víc zeleniny nebo víc masa, jestli ovoce ano, nebo vám ani vlastně nic neříká…

Paleo nebo primální stravování - je jedno, které si vyberete, v každém případě budete jíst na straně zdraví. Vyberte si, co vás oslovuje víc, anebo také podle toho na co máte ten den náladu a podle toho co vašemu tělu svědčí líp.

Tímto proslovem samozřejmě nekončíme. Ukážeme si pár opravdových příkladů jídelníčků několika různých lidí, různých příležitostí a několika různých paleo až primal stravovacích nápadů z několika různých států. Nic teoretického, ale tak jak to v praxi opravdu chodí. Ano paleo jídelníček se může lišit i v závislosti na kultuře. V našich receptech to nebude tak markantní, protože se jedná většinou o recepty západní kultury.

1. Primal jídelníček z USA:
Ráno: vaječná omeleta a hrneček kávy se smetanou a cukrem, různá zelenina nebo ovoce. Někdy ani nesnídá, když nemá chuť. Někdy si dá to, co zbylo od předešlé večeře. Někdy proteinový nápoj, někdy ho pije až k odpolední svačině.
Poledne: oblíbený velký míchaný salát. (podle tohoto muže by měl každý správný chlap jíst salát) Někdy ho obohatí mořskými plody, drůbežím masem atd.
Mezi: hrst ořechů macadamia, vlašské ořechy a piniové oříšky, většinou však mandle
Večer: pořádný kus masa (např. různé steaky - jehněčí, vepřové, hovězí atd. obměňuje za ryby - losos, treska atd. nebo kuřecí i s kůží) se zeleninou (např. růžičková kapusta, brokolice, dýně, zelí, občas sladké brambory, nebo směs restované zeleniny)
Po večeři jen tak na zobnutí: Trošku ovoce s nižším obsahem cukru borůvky, jahody atd., občas si dá večerní sklenku vína. V rámci půstu toto někdy vynechává.

Paleo jídelníčeky z Německa:
2."Ráno: Banán s low carb přírodním proteinovým nápojem mě vždy dobře nastartuje a zároveň zasytí. Při ranním spěchu je to to nejrychlejší k dispozici. V práci se nezastavím až do oběda a nic mi nechybí.
Oběd: buď jdeme s kolegy do menzy, kde si k jídlu s masem vyžádám místo klasické přílohy zeleninový salát, nebo jdu do tureckého Imbisu a tam si nechám naložit talíř míchaným salátem s grilovaným drůbežím masem (Dönerteller bez chleba a hranolků)
Mezi: když mám chuť si něco zobnout, jsou to většinou nějaké ořechy
Večeře: většinou steak nebo drůbeží plátek s dušenou zeleninou a nějakou dobrou omáčkou (samozřejmě bez mouky) někdy s majonézou, někdy ale jen tu zeleninu."

3. "Ráno: vajíčka, případně paleo chléb (základem paleo pečiva bývají vajíčka a nějaký druh ořechové nebo semínkové mouky) s telecí bio paštičkou nebo frikadely, plus papriky a okurky.
Poledne: nějaká dobrá ryba se zeleninou opečenou na másle (cibulka + cukety + papriky) s červenou řepou, nebo rybí Eintopf s pórkem
Mezi: trochu zeleniny, třeba mrkev, kedlubny, nebo nějakého ovoce jako jahody, angrešt, borůvky, čerstvé fíky
Večeře: třeba vaječná omeleta s Hackepeterem (německá specialita ze syrového vepřového masa) a cibulkou"

Primal slovenský jídelníček:
4. "Snídaně: někdy si dám jablko a banán, to mě dobře zasytí, ale zajímavé je, že musím dodržovat přesné pořadí nejdřív jablko pak banán…
Mezi: jen tak jako svačinku si občas dám pařený ovčí sýr a k tomu kysané podmáslí, jako rychlá a dobrá svačina někdy i jako snídaně se mi osvědčila vajíčka natvrdo s rybičkami ve vlastní šťávě nebo olivovém oleji, nebo vajíčka s olivami
Oběd: nechám si ve stánku se sendviči namíchat salát s drůbežím masem
Mezi: většinou zobu ořechy, pár mandarinek nebo broskve záleží na sezóně
Večeře: mám rád zapékané cukety plněné mletým masem a žampióny posypané sýrem
Po večeři: Většinou ani nic dalšího už nepotřebuju."

5. "Ráno: plnotučný jogurt s ovocem nebo s troškou 100% kakaa
Mezi: pokud mě honí mlsná, je to trocha mandlí
Oběd: pár fašírek (pro české publikum: fašírka je karbanátek) samozřejmě bez mouky ani strouhanky s lečem, také mám rád Halaszlé pěkně husté rybou
Mezi: ani nic nepotřebuju, ale někdy se u nás doma objeví nějaký paleo koláček
Večeře: vepřový řízek obalovaný v mletých mandlích a k tomu šopský salát, nebo fašírky od oběda a k tomu šopský salát nebo jiný míchaný salát
Po večeři: někdy dojím zbytek toho salátu, co byl k večeři"

Ještě pár českých paleo/primal jídelníčků:
6."Ráno: vaječné lívanečky s dobrou domácí rybičkovou pomazánkou a k tomu třeba pár ředkviček
Mezi: většinou žádnou svačinu nepotřebuju, ale když, tak si vezmu trochu nějakého ovoce nebo syrové zeleniny
Oběd: například drůbeží nudličky na asijský způsob (nezahuštěné škrobem ale špetkou agaru). K tomu připravím do různých misek několik druhů v páře dušené zeleniny třeba brokolici, květák a chřest plus misku dušených hub na česneku nebo cibulce
Mezi: jím dobře takže nepotřebuju tišit hlad každé 3 hodiny, ale když mě honí mlsná, dám si 2 kostičky 85% čokolády nebo nějaké ovoce či zeleninu.
Večeře: přichází dost často po cvičení, dám si to, na co mám chuť, například grilované plátky lilků potřené pasírovaným česnekem a tatarák (místo kečupu trochu bio rajčatového protlaku atd.) sypaný cibulkou"

7."Ráno: mandlový nákyp s ovocem podle sezóny a jablkovým pyré sypaný skořicí
Mezi: nějaké ovoce, záleží na sezóně
Oběd: svíčková pečená nebo dušená s hodně hustou omáčkou nikoliv však moukou, ale zeleninou s trochou smetany, alternativou bez smetany je roštěná (nezahuštěná moukou) se salátem z červeného zelí a červené řepy
Mezi: nějaká zelenina s trochou přírodního sýra, většinou je svačina věc mlsnosti ne potřeby se najíst
Večeře: míchaný zeleninový salát s vajíčkem naměkko"

8."Ráno: přírodní smetanový jogurt s banánem nebo jahody s trochou tvarohu
Mezi: v aktivní den se zastavím až u oběda
Oběd: lehká zeleninová polévka + pečené kuře s plátky čerstvého ananasu
Mezi: možná trochu ořechů na zobání
Večeře: míchaná vajíčka s hlívou a hlávkový salát"

Jak vidíte, můžete jíst všelijak, nápadům se moc mezí neklade. Většina receptů běžné kuchyně se dá uvařit i paleo způsobem bez mouky, některé recepty ani paleo stravě nijak neodporují. Můžete popustit uzdu svojí fantazii a nějaký dobrý recept vymyslet. Uvařit si doma něco šizeného (maso nastavovat rohlíkem, omáčky moukou) a pak to zakusovat pečivem nebo zvětšovat objem jídla knedlíkem, je akorát strašlivý středoevropský zlozvyk. Například v Izraeli je základem oběda jemně sekaný míchaný zeleninový salát, ke kterému se přidává většinou maso nebo ryby.

V Čechách je také zvláštní věc jíst k obědu dvě jídla a pak si dát ještě zákusky a dezerty (v Maďarsku jsou dokonce tři chody jídla jen tak pro zajímavost), není to vůbec potřeba a většina ostatních kultur toto ani nezná. Pokud se vám ale chce dodržovat českou tradici a jíst polévku a pak hlavní jídlo, pokud dodržíte paleo podobu polévky bez mouky, nudlí atd., není to proti ničemu. V zásadě ale vidíme polévku jako dobrý způsob jak si donést do práce v termosce svačinu nebo polední oběd.

Další věc, kterou můžete, ale nemusíte dodržovat, je zvyk v některých částech Evropy, to nejvydatnější jídlo dne jíst v poledne. Hodně kultur dává důraz na večeři, nejen kvůli tomu, že při večeři se sejde po celodenním shonu u stolu celá rodina, ale také protože potřebují být po obědě nadále aktivní a pracovat. I zvíře v přírodě, ať je býložravé nebo masožravé po jídle odpočívá, a tráví. Však kdo má zvládnout dokonce po dvou chodech jídla ještě pracovat… Konec konců vždycky byla v přírodě pro každého živočicha odměna jídla až po námaze.

Při paleo stravování si můžete všimnout, že většina jedlíků mívá víckrát denně maso, vajíčka anebo proteinový nápoj. Většina se shoduje totiž na tom, že bílkoviny jen jednou denně nestačí a tím spíš když chodíte posilovat. A tím spíš je potřeba ta největší porce masa až po posilování.

Pár zásad na konec: Polévky a omáčky nejsou husté moukou ale zeleninou, masem případně smetanou nebo plnotučným / řeckým jogurtem. Výjimečně může pomoct špetka agaru nebo lžička až lžíce čisté pohankové mouky. K masu se nedávají stále dokola jen brambory s tatarkou, ale existuje neuvěřitelných kombinací zeleninových příloh a způsobů jejich úprav. Každá chuť si přijde na své.

Doufáme, že vám všem tento článek opět otevřel kousek obzoru, a těšíme se na příští.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *